Foto: Pressbild
Av Miranda Schenk // Artikel i Offensiv
Precis som så många andra inom kulturbranschen har teater Konträr drabbats hårt av Tidöpartiernas pågående slakt av kultur och folkbildning, till den grad att de har tvingats ställa in höstens inbokade program. Pjäsen 1974 är ett sätt att hålla liv i kulturdebatten, och samtidigt spela in pengar till hyran.
Under ungefär en timme får vi följa två kvinnor, som plockade direkt ur 70-talet både i tal och klädsel, resonera kring dagens samhälle och kulturpolitikens mående. Till hjälp har de två akustiska gitarrer med vilka de spelar självklart tidstypiska låtar från bland annat Nationalteatern och Jan Hammarlund, samt en enkel pinne som får representera allt från ett gevär, till ett barn, till hela det uppochnedvända samhället. För som de själva säger – att tänka bortom kapitalismen kräver fantasi när till och med de egna tankarna till slut bara består av allt man behöver köpa.
Tillsammans utforskar de alternativa sätt att finansiera konsten när regeringen inte längre vill bidra. Kanske genom rån, eller sugardejting med rika tech-miljardärer, eller varför inte vandalisera staden så att staten tvingas införa ett socialt projekt där vita kvinnor i medelåldern får möjlighet att spela teater för att hålla dem borta från gatorna. Eller kanske är det enda som är kvar att bara ge upp.
Det hela avslutas med en enorm marionettdocka i spegelmosaik dansandes till Parisa Liljestrands presskonferens där hon deklarerar den svenska musikexporten som en ny basindustri – ju högre pengasummor hon nämner, desto mer frenetiskt dansar marionetten. Och så, när presskonferensen övergår till att handla om minskade bidrag till kulturverksamheten faller marionetten stilla, kvinnorna plockar upp sina gitarrer och leder oss ut ur lokalen och ut på gatan, och sedan står vi där, mitt på gatan. Trafiken stoppas om så bara för några minuter, från ett fönster strömmar tonerna av en elgitarr, allt känns fantastiskt magiskt och om detta är hur vita kvinnor i medelåldern vandaliserar kan jag nog ställa mig bakom det.
Foto: Pressbild
Du måste vara inloggad för att kunna skicka en kommentar.